Klaar voor leren in groep?
Om tot leren van en met collega’s te komen zijn een aantal voorwaarden belangrijk. Zo moet de groep evenwaardig samengesteld zijn, gaan voor een gezamenlijk doel en elkaar onderling kunnen vertrouwen. Een waaier aan methodieken helpt om aan die voorwaarden te werken of ze te ondersteunen. |
Hoe kan een bijeenkomst met onthaalouders verlopen?
Een basisscenario, tips en aandachtspunten rond de organisatie, coördinatie en begeleiding van een bijeenkomst vind je in de volgende vier documenten:
Waarom methodieken gebruiken?
Methodieken zijn goed om uitwisseling in groep te stimuleren. Ze zorgen voor dynamiek en afwisseling en spreken de verschillende leerstijlen aan. Goed gekozen methodieken dragen bij tot het succes van een bijeenkomst. Het gebruik van een brede waaier aan actieve werkvormen, doe-momenten en uitwisselmethodieken zorgt voor dynamiek en afwisseling tijdens de bijeenkomst en spreekt verschillende leerstijlen aan. Ze bevorderen het groepsgevoel, stimuleren discussie, zorgen ervoor dat elke individuele stem gehoord wordt. Ze helpen om mensen met elkaar te verbinden. Actieve werkvormen zijn noodzakelijk na een (lange) werkdag. Dit is geenszins een pleidooi voor de mechanische toepassing van de hier beschreven methodieken! Het is niet de methodiek op zich, maar veeleer de houding van de groep en het moment waarop je de methodiek inzet, die de kracht van de methodiek bepaalt. Je groep en de groepsnoden juist inschatten gaat vooraf aan de keuze voor een bepaalde methodiek.
Welke methodieken kan je gebruiken?
Inspiratie om in groep samen te werken aan een bepaald thema?
De volgende methodieken bieden inspiratie om een bepaald thema uit de gezinsopvang te bespreken in groep. De methodiekenbundel werd ontwikkeld in het kader van ESF-EQUAL-project ecce ama! childcare in learning networks.
Meer weten over leren van en met elkaar?
Links en bronnen over collegiaal leren.
Download hier het volledige pakket met fiches en bijlagen
Een basisscenario, tips en aandachtspunten rond de organisatie, coördinatie en begeleiding van een bijeenkomst vind je in de volgende vier documenten:
- Waaruit bestaat een basisscenario collegiaal leren?
- Aandachtspunten bij de praktische organisatie van een avond
- Aandachtspunten, vragen en valkuilen bij het begeleiden van een avond
- Thema's waarrond je kan uitwisselen: Inhoudelijke uitwisseling – thema’s
Waarom methodieken gebruiken?
Methodieken zijn goed om uitwisseling in groep te stimuleren. Ze zorgen voor dynamiek en afwisseling en spreken de verschillende leerstijlen aan. Goed gekozen methodieken dragen bij tot het succes van een bijeenkomst. Het gebruik van een brede waaier aan actieve werkvormen, doe-momenten en uitwisselmethodieken zorgt voor dynamiek en afwisseling tijdens de bijeenkomst en spreekt verschillende leerstijlen aan. Ze bevorderen het groepsgevoel, stimuleren discussie, zorgen ervoor dat elke individuele stem gehoord wordt. Ze helpen om mensen met elkaar te verbinden. Actieve werkvormen zijn noodzakelijk na een (lange) werkdag. Dit is geenszins een pleidooi voor de mechanische toepassing van de hier beschreven methodieken! Het is niet de methodiek op zich, maar veeleer de houding van de groep en het moment waarop je de methodiek inzet, die de kracht van de methodiek bepaalt. Je groep en de groepsnoden juist inschatten gaat vooraf aan de keuze voor een bepaalde methodiek.
Welke methodieken kan je gebruiken?
- Methodieken om het ijs te breken: Kennismaking en ijsbrekers
- Methodieken die polsen naar de beleving: Onthaal- en belevingsmethodieken
- Methodieken om verwachtingen in kaart te brengen: Verwachtingen in kaart brengen
- Methodieken die uitwisseling stimuleren: Uitwisselingsmethodieken
- Methodieken om een avond af te sluiten: Slotmethodieken
Inspiratie om in groep samen te werken aan een bepaald thema?
De volgende methodieken bieden inspiratie om een bepaald thema uit de gezinsopvang te bespreken in groep. De methodiekenbundel werd ontwikkeld in het kader van ESF-EQUAL-project ecce ama! childcare in learning networks.
- Samen met ouders
- Spel en speelgoed
Bijlage: KIDDO artikel over kinderboeken - Gezonde voeding
- Veiligheid in de opvang
- Kinderopvang combineren met je eigen gezin
- Hoe omgaan met vertrouwelijke informatie
Bijlage: KIDDO artikel over deontologie
Meer weten over leren van en met elkaar?
Links en bronnen over collegiaal leren.
Download hier het volledige pakket met fiches en bijlagen